WDS Blog... Po godzinach nie robimy

Z czego powinien składać się funkcjonalny i użyteczny sklep internetowy?

Sklepy internetowe nie są już czymś innowacyjnym w firmach. Co raz więcej biznesów opiera swoje działanie o sprzedaż poprzez Internet, porzucając całkowicie stacjonarny sklep. Pytanie jakie należałoby sobie postawić, to czy każdy sklep internetowy jest skutecznym sklepem? Czy wystarczy aby sklep miał koszyk i produkty, by ludzie w nim kupowali? Co zrobić, by produkty w sklepie wywoływały efekt pożądania u klienta? Jakie metody można zastosować by zwiększyć sprzedaż w sklepie? Pytań, które nasuwają się w przeciągu kilku sekund jest masa i nie na wszystkie jesteśmy sami sobie w stanie odpowiedzieć. Artykuł ten poruszy kilka najważniejszych tematów związanych z skutecznym sklepem internetowym, oczami naszego potencjalnego klienta. Nie poruszymy w nim oczywiście tematów logistyki, marketingu, bo to tematy na osobny artykuł, ale zajmiemy się miejscem, do którego wchodzi klient, który szuka produktów, czyli naszego sklepu internetowego.

Dobry sklep internetowy to taki, który sprzedaje.

Skuteczny sklep internetowy to właśnie taki, który sprzedaje. Nie zawsze sklep musi być piękny, funkcjonalny i użyteczny, żeby sprzedawał - np. sklep z niszowymi produktami lub sklep, którego oferta produktowa i cenowa jest tak konkurencyjna, że nikt nie ma ochoty szukać czegoś lepszego bo w tak dobrej cenie tego i tak nie dostanie. Co jednak, gdy sklepy mają produkty w podobnych cenach, a ich asortyment jest porównywalny? Jak możemy wyprzedzić konkurencję? Odpowiedź jest dość prosta  - wystarczy zaprosić klienta do sklepu, pomóc mu w znalezieniu tego czego szuka, pokazać mu to w ładny sposób, a na końcu w jak najprostszej drodze sfinalizować zakup.

Zapraszam do sklepu w razie pytań służę pomocą

W momencie, gdy klient już znajdzie nasz sklep w natłoku innych sklepów, musi poczuć się w nim dobrze. Każdy z nas szukając  telewizora, chciałby kupić go w miejscu godnym zaufania, gdzie może liczyć na rzeczową pomoc, gwarancję i szybkość realizacji zamówienia. Należy do tego także dodać, że widząc witrynę sklepu, która ma mało wspólnego z telewizorami, pewnie do niego nie wejdziemy. Podobnie jest ze sklepami internetowymi. Jeśli wchodzimy na stronę i tam widzimy, że mamy jeden wielki bazar kolorów i nic nie pasuje do niczego to wtedy zazwyczaj opuścimy taki sklep bo nam po prostu się nie podoba ( chyba że zobaczymy szukany produkt z ceną, która powali nas z nóg lub tych produktów nie ma nigdzie indziej, ale wtedy pomyślmy nad konkurencją dla nich i stańmy się lepsi od nichJ ).

Szukam i szukam.. Czy oni mają ten telewizor?

Klient przebrnął przez pierwszy krok, czyli nie uciekł z naszego sklepu i zaczyna przeglądać nasz asortyment. Nawigacja w sklepie powinna mu umożliwiać w szybki sposób przemieszczać się po ofercie sklepu. Uzasadnione jest stosowanie „okruszków” i menu rozwijanego ( dość często wykorzystywanego do celów promocyjnych ) . Wyszukiwarka i filtrowanie produktów powinny pomagać, a nie utrudniać szukanie produktów.  Forma prezentacji listy produktów jak i samych szczegółów produktu powinna być przejrzysta i w dużej mierze wyczerpywać pytania, które może klient zadać. Irytujące w sklepach internetowych są produkty, w których jedyny opis produktu polega na jego nazwie i marce. Jest to mało interesujące i świadczy o tym, że albo komuś nie chce się pisać opisów, albo produkt jest mało wart, więc po co cokolwiek pisać. Pamiętać należy, że opis czytają ludzie, ale także wyszukiwarka Google. Dobre opisy zawierające słowa kluczowe, ale także te pisane z pasją będą bardzo wartościowe i doceniane przez klientów i wyszukiwarki. Prócz samego opisu nie zapominajmy o dużych zdjęciach najlepiej z możliwym zoomem i miniaturkami innych zdjęć tego samego produktu. Dzięki temu klient pozna na wylot nasze produkty. Dość ciekawą formą prezentacji produktów jest także możliwość obracania produktów i np. filmiki umieszczona na YouTube. Jeśli przedstawimy klientowi produkt w interesującej formie możemy liczyć na nowe zamówienia. 

Co w sytuacji, gdy klient ma pytania dotyczące produktu? W normalnym sklepie zapyta obsługę, a  w sklepie internetowym musi mieć możliwość komunikacji z obsługą w różnych możliwych formach, czyli standardowo:  telefon, adres email, formularz kontaktowy. Coraz częstszą  praktyką jest dodanie czatu w naszym sklepie, dzięki czemu w rzeczywistym czasie klient może porozmawiać z obsługą sklepu. Ważną rzeczą, o której również należy pamiętać to umieszczenie danych kontaktowych w widocznym miejscu, by klient nie musiał szukać kontaktu. Ciekawym rozwiązaniem jest wysuwany pasek kontaktowy, który zjeżdża razem z nami i jest przyklejony do prawej krawędzi strony. Proste rozwiązanie, ale bardzo przyjazne dla użytkownika. Ciekawą funkcjonalnością dla klienta może być również dział FAQ, który nie dość że będzie odpowiadał na pytania klienta, ale będzie świetnym wartościowym zbiorem treści, który wyszukiwarki pokochają.

Wybrałem produkty, gdzie jest kasa?

Klient przebrnął prze drugi krok, znalazł produkt i dodał go do koszyka i przeszedł do realizacji zamówienia. Pamiętajmy, by w wyróżniający sposób nakłaniać użytkownika do wykonania akcji przejścia do realizacji zamówienia. Niech klient nie szuka przycisku „przejdź do kasy” tylko ma go w polu widzenia.

Realizacja zamówienia składa się zazwyczaj z podania danych kontaktowych, wyboru płatności i formy dostawy. Nie ma nic bardziej denerwującego niż brak informacji o metodach płatności wykorzystywanych w sklepie. Załóżmy, że sklep pokazuje metody płatności obsługiwane w sklepie dopiero w trakcie realizacji zamówienia. Co robi klient, który dodał produkt i chce go kupić, ale nie może zapłacić bo np. można płacić tylko PayPalem, a on ma tylko konto internetowe w mBank? Zazwyczaj zdenerwuje się i wyjdzie ze sklepu zniesmaczony. Sytuacja ta nie miałaby miejsca, gdyby klient podczas przeglądania sklepu byłby informowany o formach płatności. Bloczek w stopce z logotypami dostępnych form płatności nie zajmie dużo, a może ułatwić życie klientom.

Sam formularz realizacji zamówienia powinien być także jak najbardziej prosty i przyjazny. Błędy wypełnienia pól powinny pokazywać się zaraz obok danego pola wraz z stosowną informacją. Formularz nie powinien na nas wymuszać rejestracji , logowania do sklepu jeśli tego nie chcemy. Powinna być opcja zrobienia zakupów jako gość. Dodatkowo w dobie mediów społecznościowych powinniśmy umożliwiać klientom rejestrację z użyciem np. Facebooka. Na koniec pamiętajmy by formularz, który wypełnia klient posiadał wymagane minimum pól potrzebnych do realizacji zamówienia. Nie pytajmy klienta o datę urodzenia, a tym bardziej nie wymagajmy tego  od niego podczas realizacji zamówienia bo to go może zniechęcić z dalszego składania zamówienia.

Byle się rozwijać, a nie stać w miejscu

Jak widać elementów, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia sprzedającego sklepu jest wiele. Początkowo, zwróćmy uwagę na podstawowe elementy sklepu by sprawnie działały i dobrze wyglądały, a następnie wprowadzajmy nowe funkcjonalności. Na starcie sklepu nie musimy przecież posiadać czatu, faq, wszystkich możliwych form płatności itd. Uczmy się, sprawdzajmy co działa i udoskonalajmy cały czas nasz sklep.

W jednym z następnych wpisów przybliżymy temat zwiększenia wartości koszyka zakupowego, a także zwiększenia ogólnej sprzedaży w sklepie, dodatkowo w kolejnym wpisie postaramy się odpowiedzieć na jedno z ważniejszych pytań sklepów internetowych a mianowicie jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?

Komentarze

Dodaj nowy komentarz

CAPTCHA obrazkowa
Wpisz znaki widoczne na obrazku.